lørdag 19. januar 2008

Singapore!

Første melding hjem til kjente og kjære fra Asia!

Kl.01.30 søndag 20.01

Dro onsdag 16.januar fra +5 grader og regn på Gardermoen, mellomlandet i Paris, før vi fløy den 12 timer lange turen til Singapore. Flyturen gikk raskt ettersom Air France kunne underholde oss med musikk og filmer, og begge sov godt og lenge på turen ned. Landet rundt kl.7, 17.januar på kvelden lokal tid, 7 timer lengre frem i tid enn i Norge. Anna sleit med "lausmaga", så svelgte et brett kulltabletter ved ankomst i god tro om at det bare var reisenervene som hadde slått til for fullt..

Singapore møtte oss med 32 varmegrader, tordenvær og enorm luftfuktighet, og slo oss to stakkars nordmenn nesten i bakken. Kom oss raskt til hektene og fikk hyret en taxi, som førte oss til Taglin Residence der vi skulle bo hos en bekjent av Lenes svoger som jobber gjennom Aker Kværner i Singapore! Lars Petter fra Oslo kunne stille med en perfekt avkjølt leilighet, og en perfekt dusj for to overoppheta stakkarer, og tok oss med på middag, med påfølgende guidet tur i Orchard Road- den mest folksomme og kjente hovedgata her. Deretter ble det spandert øl på et av de mange utestedene på Clarke Quai som ligger langs en elvebredde med bra folkeliv!!
Kom hjem, og sovna helt utslitt etter alle intrykkene, og med god hjelp av et par jet-lag tabletter.

Fredag våkna vi tidlig, og lystne på litt sol på kroppen dro vi ut til Sentosa Island, en liten øy, med veiforbindelse inn til selve Singapore. Ble på taxi-turen bort godt kjent med trafikken her, som er temmelig kaotisk. Ikke så veldig rart ettersom Singapore som er på størrelse med Oslo rommer over dobbelt så mange innbyggere, samt at alle kanskje ikke burde hatt førerkort!! Kom oss allefall trygt ut til en av strendene, og fikk solt oss og badet i vannet som var kjempedeilig!! Lastebåtene lå på rekke og rad litt utenfor på vei inn til havna, som er en av de travleste i verden, så vi har håp om å se klarere vann iløpet av turen!:) Gikk en tur på stranda, var innom Underwater World, og fikk sett på all verdens rare sjødyr og fisker i regnbuens farger. Etter omtrent 63 dobesøk på like mange minutter, måtte Anna ta en pust i bakken, før vi tok turen til Singapore Zoo, der vi var med på Natt-Safari. litt urutinerte på reiselivet som vi er betalte vi nesten hundre kroner på taxi bort, mens andre tok buss for 15kr... Jaja.. Mamma: "muli de går tomt for pæng utti april engang!!" Jaja.. Safarien var dagens store opplevelse, med diverse show og guidet busstur med bl.a løver, elefanter, shiraffer og ekle flaggermus på tett hold!! Som selveste Indiana Jones tok vi føttene til bruk, og fant veien gjennom den farefulle, skumle jungelen helt selv,og fikk se leoparder, nesehorn, villsvin og masse annet som kryper og går. Tok bussen inn til byen etterpå, og fant til slutt fram til der vi bor etter litt fram og tilbake.. Anna sovnet glad og fornøyd etter at noen piller immodium endelig hadde funka på magainnholdet, og gjordt det fast og fint til neste dag!

I dag (lørdag) starta vi dagen med litt svømming i bassenget utafor, før vi dro på shopping i Orchard Road. Fikk ikke kjøpt enn dritt ettersom vi fant ut at vi venter til de samme klæra koster bare 1/3 av det det gjør her.. Men fikk iallefall tatt en titt innom mange butukker, som det kryr av her. Det meste er dyre merkebutikker, og det virker som det eneste de lokale lever av er nemlig shopping!! Ettersom det var lørdag var det helt stappfullt med folk i alle gater og på alle kjøpesentrer! Spiste den berykta chillikrabba til middag, men kunne fastslå at dette ikke var noe for oss. Ikke er vi eksperter på å spise vanlige krabber, og når de samtidig er innsmørt i ei smørje av chillisaus, ble det litt gris.. Domme som vi er trodde vi at oppmerksomheten vi fikk fra alle irundt kom av at vi var de eneste hvite på restauranten... (se bildet av griseri-måltidet) Kom hjem ikke helt mette etter en lang dag, og bestillte pizza med Lars Petter som spanderer alt på oss her, helt mot vår vilje!! (Tusen takk Lars Petter!) Skulle egentlig ut med han og noen arbeidskompiser på kvelden, men Lars Petter er vlitt syk stakkar, og håper nå feberen ikke skyldes smitt fra den farlige deng-flua som er til plage noen steder her.. Jeg og lene tok MRT`en(subway) til Clarke Quai, og tok en øl og gikk litt rundt og så på utesteder og folk! Tok med oss Lenes vannblemmer hjem rundt midnatt, for å la disse få fred til i mårra!

Tar bussen over grensa til Malaysia i morgen og til Malaka på vestkysten! Håper på mange fine soldager, og litt bruning på vår fortsatt bleike kropp! skal visst være en veldig koseli liten landsby!!

Greetings from Singapore!!

veronih sa...

Haahahahaha!! krabbespiseeksperter på høgt plan spør du meg! Eg e sikker på at folk kikte på grunn av den deilige karmaen dåkkas, og ikje fordi det ser ut som dåkk har drept ein apekatt og spise kadaveret..;)
så godt å hørra at magen din blei bedre anna, kan tenka meg flyturen må ha vært meget uutholdelig..
rart å tenka på at dåkk går rundt i 30 grader og steike, mens me går rundt med dynene på oss heile dagen..så bra han lars petter duden e så greie med dåkk! kan bare tenka meg koss d hadde vært med de reisevandte amatørene alene og forlatt uten litt guiding..hehe..
savne dåkk her hjemma, og glede meg t å følge med på resten av dette eventyret..glede meg aller mest t 16.mai då..d må nesten sies..;)
god tur r malaysia mine herlige jenter!! miss kiss N`lots of hugs from the nonne!!

Hege Bjoraa sa...

Så moro å lese, Lene og Anna. Ser ut som dykk he fått ein flott start på ferien, det æ bra. Kos dykke vidare=) Forresten, diare blir dykk aldri kvitt, den kjeme alltid tebake. Lover!

Ta vare på dykk sjølv! Stor klem søster Hege

Evy Storengen sa...

Godt å hør at dåkk har fotan trykt planta på Asiatisk jord! Høres ut som d e full aktivitet fra første stund.. enjoy the moment!:)
Såg litt bleik-fis ut enda.. men, kjenne æ dåkk rætt glir dåkk snart lett inn blant lokalbefolkninga:)
Ikke ta i mot godteri fra nånn dåkk ikke kjenne!!
Lykke t videre på ferden..
gla i dåkk! Klæm, Evy:-)

Endre sa...

Hmm.. æg syns dykk er skikkelig dårlige på å oppdatere bloggen. Æg meiner å huske at Lene reklamerte for bloggen i jula, og detta skulle bli så spennans atte.
Men æg skjønne dykk igrunn veldig godt. Hadde æg vært på tur, så hadde det sikkert vært ting å gjøre som er meir spennans enn å blogge. Ein ting skal dykk ha skryt for i det første innlegget: Dykk krydre (krydre er egentlig eit uttrykk æg ikkje liker) bloggen med bilder. Då blir det enklere å forestille sæg kåssen dykk he det.
Fortsatt god tur, snuppane!

Brannmann sa...

Hei Jenter
Ser dere har vært innom mange av di samme plassene æ og Sølve var innom. Utrolig artig å se, og ser at dokker har det bra... Får veldig lyst te å dra nedover igjen...Kos dokker videre og fortsett å skriv